Man Tir Ons Tor Fre Lør Søn
1
2
4
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
18
20
22
23
24
25
27
28
29
30
 

Lørdag den 15/08-2020 Gummibåds tur til Vapper.

 Registrering lukket
 
6
Kategori
Dags bådtur
Dato
2020-08-15 07:59 - 17:00
Sted
Vapper.

Lørdag den 15/08-2020 Gummibåds tur til Vapper. Forbudet mod sejlads og dykning er ophævet i august 2000. Forlist 19.12.1994 Kilde:$.Dana GPS ED 50 D.55.14.425 12.48.155 Stævn i 340 grader NB: NB: NB: Den 5 august 1995 er det oplyst fra den svenske kystbevogtning at alt dykning og sejlads indenfor 500 meter fra vraget er FORBUDT !!!! og det samme står i EFS 32/964 fra 11.8.1995. Dykkerforbudet er gentaget i EFS 1996 16/609 (april 1996) Kilde:$.EFS 1995 pkt.2/118 og 6/241 Farligt vrag, afmærket med en nord-kardinal lystønde 400 m nord for vraget og med en syd-kardinal lystønde 400 meter syd for vraget. Kilde:$.DykInfo Nedenstående oplysninger er mest baserede på den svenske avis "ARBETET" fra 20.12.1994. Skibet "Vapper" er en udtjent Estlandsk trawler med en længde af cirka 115 meter, som sammen med endnu en stor trawler var under bugsering fra Estland til Indien for nedskrotning. Om natten til d. 19.12.1994 knækkede slæbetros- sen til "Vapper", vejret var forholdsvis hårdt og trawleren blev hurtigt vand-fyldt og sank på nuværende position. Dele af masterne er ovenover vandet. Det russiske bugserselskab RaffTransFlot, som stod for bugseringen, har 2 gange tidligere i 1994 "tabt" skibe under bugsering. Den ene "Sextant" strandende ved Skateholm ( syd for Ystad) og står stadig der, den anden ved Anholt, men den er siden bjærget. Kilde:$.Marek Cuhra, Aquarius Kbh. feb 1995 Vragene som vi dykker ved, kan fremkomme på de mærkværdigste måder: I de baltiske stater og Rusland er store dele af fiskeri og handelsflåderne, såvel som dele af de militære flådeenheder, blevet solgt til ophugning i udlandet. Eksporten af udtjente trawlere, undervandsbåde og øvrige skibe, startede med kommunismens fald i 1989-90 og har siden været støt stigende. Som en sideeffekt af dette, er de danske farvande blevet "beriget" med flere nye spændende dykkermål. Russerne samt deres estiske og lettiske kolleger, har nemlig udvist en forbløffende evne til at tabe og miste de skrottede skibe og undervandsbåde under transporten. Ikke kun vi, men også vore svenske brødre får glæde af disse skibe, som bliver til nye spændende vrag på havbunden!. Således har svenskerne indenfor de seneste måneder modtaget to meget store hæktrawlere; en ved Ystad, og en anden syd for Falsterbo. Ved Ystad kludrede russerne, - ud fra et dykker - mæssigt synspunkt - ved at den tabte trawler blev blæst ind til fastlandet og grundstødte på så lavt vand, at den ikke kan bruges til dykkervrag. Anderledes forholder det sig imidlertid i tilfældet Falsterbo. Her har russerne i sandhed gjort et glimrende arbejde, idet de i december 1994 forliste den 100 meter lange hæktrawler EB-7580, "Vapper", på netop den optimale dybde til sportsdykkerbehov, - 26 meter er der til havbunden ved siden af vraget. Skibet står ret op og ned, og er lige netop så stort, at mastetoppene stak to meter op over overfladen. Herved findes vraget ganske nemt, og det er let at planlægge dykningen. Ydermere hjælper det under vragsøgningen, at de svenske søfartsmyndigheder har udlagt to meget store og tydelige farvandsafmærkninger. Det er dog overvejende sandsynligt, at dette ikke er gjort udelukkende for at vise os dykkere vej til vraget, men nærmere er et forsøge på at aflede den øvrige skibstrafik fra vragområdet. Skibet er så enormt stort og intakt i 1995, at der er masser at se på. Med det store styrehus startende i 9 meters dybde, dækket på 16 meter og kølen på 25 meters dybde, er det muligt at planlægge og udføre forskellige typer dykning. Det er en flot oplevelse at svømme langs de høje lodrette skibssider og undersøge vragets mange detaljer. Selvom det er et udtjent skib som forliste undervejs til ophugning, er det fyldt med udstyr, - både indvendig og udvendig. Man ser både mindre genstande som projektører og tågehorn, men også store hydrauliske og elektriske spil til wire og fiskegrej. På styrbord side af overbygningens front er reserveankeret ophængt. Det er et imponeren-de stort patentanker på ca. 1500 kg. Vore svenske kolleger har envidere været så hjælpsomme, at de har bort-fjernet to af styrehusets store luger, samt andre døre, således at vi kan svømme rundt inde i vraget. Denne artikels forfatter er bestemt ikke af den slags dykkere som ellers bryder sig om at kravle rundt inde i skibsvrag, men i tilfældet EB-7580 kan man umuligt lade være. Lugeåbninger, gange og rum, er så store at man mageligt kan svømme rundt og kigge (eller sågar kravle rundt og rode) på en forsvarlig måde. Således svømmede vi under besigtigelsen i januar ind på kommandobroen, - som er enorm og todelt, med en gang imellem. På broen var der store vinduer både foran og agter, idet man herfra har styret ophalning af trawl på agterdæk- ket. Grundet de store vinduesåbninger og broens højde (vanddybden er som nævnt 9 meter), oplyses broen af dagslyset og man kan fint klare sig uden lygter. I styrbord side var der skabe med masser af russisk lekture, logbøger, faglitteratur og lignende. Svømmer man op til den forreste del af broen, så man en mængde navigationsinstrumenter og elektronik. En sådan dykkertur gav også mulighed for et nærmere blik på mange af de detaljer som et russisk skib har, - de er faktisk lavet på en lidt ander-ledes måde, end det vi kender fra vesteuropæisk skibsbygning. Vi så således håndsyede skeder af kunstlæder omkring de elektriske ledninger, russiske stikdåser og lanterner, samt fik detaljeret gransket de forskellige typer russisk skibsmaling. For de mange som gennem tiderne har undret sig over, hvorfor de russiske skibe er så usandfatteligt rustne, kommer afsløringen og løsningen på gåden her: Hvor vi i Vesteuropa i høj grad har bestræbt os på at fabrikere skibs- malinger, som i et dækkende og vejrbestandigt lag beskytter metallet mod hav-vandets salt, har de russiske skibsmalingsproducenter valgt en anden strategi. For at opnå det karakteristiske russiske look, har man udviklet malinger, som med tiden trækker sig sammen, og det i en sådan grad, at malingoverfladen ganske krakelerer. Herved opnår det underliggende stål kontakt med det ydre miljøs korroderende kræfter, og de rustrøde striber dannes. Agter for styrehuset stod dr to store skorstenstårne. På den overste del af disse er rederiets bomærke, en smedejernscirkel med nogle sammenflettede bogstaver. Bomærket er sat på en baggrund som udgøres af det russiske nationalflag, som er smykket med ruststriber, idet de blå, hvide og røde malinger også er af den karakteristiske krakelerende kvalitet. Her er der åbnet ind til en dyb skakt, som sandsynligvis går helt ned til maskinrummet. Men her er lidt trang, da det meste af pladsen optages af de meget store udstødningsrør fra maskinen. Det er vejret der afgøre om turen kan går til det planlagte dykkersted. Max 6 deltagere på turen. Der bliver købt bager wienerbrød til alle deltager. Tilmelding eller information om turen, kontakt Allan F. Tilmelding kan også forgå på baracuda.dk. Tilmelding senest onsdag den 12/8 inden kl.16,00 Mødetid i klubben er kl.08,00 Turansvarlig er Allan F. Pris Kr. 100 som betales ved turens afslutning.

 
 

Alle datoer

  • 2020-08-15 07:59 - 17:00